#lidtgrønnere madpakke makeover

Synes du også, det er på tide, at den gode gamle madpakke får en makeover? På siden her finder du inspiration til nye lækre opskrifter til din madpakke fra Emma Martiny, Sofie Bøcher Lindquist og Mette Marie Lei Lange.

Vi viser bla. hvordan du kan forvandle leftovers fra i går til nye lækre retter til din madpakke. Opskrifterne er nemme, lækre og #lidtgrønnere!

Scroll ned og gå på opdagelse i tips og opskrifter til din #lidtgrønnere madpakke. God fornøjelse! 🌱

Sofie Bøcher Lindquist, @hello_sofie

 

"Det er en god idé at gøre sin frokost lidt grønnere ved at bruge salaten fra dagen før, som alligevel hurtig bliver lidt slatten."

VEGETARWRAP MED SMELTET OST OG SENNEPSDRESSING

  1. Fordel mozzarella på en tortillawrap og varm i mikrobølgeovn eller ovn indtil osten er smeltet.
  2. Snit kål fint og skær avocado i skiver og fordel i wrap.
  3. Læg Den Grønne Slagter Veggie Pålæg i wrappen.
  4. Lav dressing af 0,5 tsk dijonsennep, 0,5 tsk honning og 1 spsk olivenolie. Smag til med salt og peber og dryp dressingen på wrappen.
  5. Fold hver ende og rul wrappen sammen. Pak den ind i film og skær over på midten.

SANDWICH MED MOZZARELLA, AVOCADO OG KYLLING

  1. Smør to skiver brød med hhv. mayonnaise og hummus. Et lettere alternativ kunne være smøreost og pesto.
  2. Læg hovedsalat på den ene brød og Den Grønne Slagter Kyllingebryst ovenpå. Top herefter med avocado og frisk mozzarella og rød peber. Agurk giver også en dejlig sprødhed til sandwichen.
  3. Slut med den anden skive brød og spis som den er eller kom den i madpakken til senere.

KLASSISK LEVERPOSTEJ MED SPRØD BROCCOLISALAT

Klassisk leverpostej med sprød broccolisalat

  1. Steg bacon indtil sprødt, overfør til køkkenrulle og lad det køle af.
  2. Kog 1 dl quinoa i 2 dl vand i 15 min og lad hvile i 5 min. Lad køle af i køleskabet.
  3. Hæld kogende vand på små buketter af broccoli og lad ligge i 5 min. Lad køle af i køleskabet.
  4. Bland dressing af 1 spsk olivenolie og 1 spsk citron samt salt og peber.
  5. Smør et stykke rugbrød med Den Grønne Slagter Baconpostej og top med lidt bacon og karse og stil til side.
  6. Bland broccoli, quinoa og bacon og top med citrondressing og hindbær.

Mere inspiration til madpakken?

#lidtgrønnere madpakke

Mette Marie Lei Lange, @mmleilange

 

"Min egen version af en æggekage. Jeg bryder mig ikke om en æggekage med stiv bund. Jeg kan godt li det bliver sådan en go gang scramled røræg blandet."

VEGGIE RUGBRØDSSANDWICH

Ingredienser:

  • - To skiver rugbrød
  • - Nogle skiver peberfrugt
  • - Spinatblade
  • - Avokado
  • - Veggie Pålæg fra Den Grønne Slagter

Fremgangsmåde:

  1. Sæt toastmaskinen til og tænd den, så den kan varme op.
  2. Anret din rugbrødssandwich ved at placere alle råvarer på den ene skive.
  3. Top med den anden skive rugbrød.
  4. Læg din sandwich i toast-maskinen.
  5. Varm den i cirka 4 minutter eller til du synes, den er perfekt.

FROKOSTSALAT

Ingredienser:

  • - en saltblanding efter dit valg. Jeg brugte kikærter, spist dressing, spidskål, tomater, agurk og quinoa.
  • - Kalkunbacon fra Den Grønne Slagter.
  • - Fedtstof til stegning.
  1. Anret en god grov salat.
  2. Brug gerne hvidkål eller spidskål, da det mætter godt og er rigt på gode næringsstoffer.
  3. Steg Den Grønne Slagers kalkunbacon på panden. (Det kan være nødvendigt at bruge en smule fedtstof).
  4. Vend din kalkunbacon et par gange på panden, til den har en mørk og indbydende farve.
  5. Lad den færdige bacon tørre på et stykke køkkenrulle, så overskydende fedtstof absorberes.
  6. Bræk bacon i mindrestykker.
  7. Velsign din salat med denne gudespise.

SYDLANDSK VEGETARSANDWICH

Ingredienser:

  • - 1 foccaciabrød
  • - cream cheese
  • - mozzarella
  • - tomater
  • - spinat
  • - agurker 
  • - Vegetarpålæg fra Den Grønne Slagter
  1. Varm dit foccaciabrød i ovnen ved 180 grader i 3-4 minutter.
  2. Skær dit brød igennem - uden at skære HELT igennem.
  3. Smør brødet med cream cheese. Vær ikke nærig med den.
  4. Fold nogle skiver af Den Grønne Slagters vegetarpålæg og læg det ind i brødet, så det stikker lidt ud.
  5. Fyld din sandwich med grønt. Tomat, agurk, salat, spinat, rød peber og hvad, du ellers er til.
  6. Slut med nogle skiver mozzarella-ost.

Nydes bedst med sol i ansigtet og isterninger i glasset!

 

RØRÆG, RESTER OG KYLLING

Ingredienser:

  • - 4-5 æg.
  • - en stor klat smør
  • - grøntsager/rester fra aftensmaden (jeg har brugt kogte kartofler)
  • - salt og peber
  • - to skiver rugbrød
  • - tomat i skiver
  • - Grillet Kylling fra Den Grønne Slagter
  1. Varm en pande op og slå 4-5 æg ud på panden.
  2. Tilsæt en god klat smør samt salt og peber.
  3. Varm massen op, mens du rører i ottetaller med en træspartel, indtil røræggene næsten har den ønskede konsistent.
  4. Tilsæt de ønskede grøntsager (kun fantasien og køleskabets formåen sætter grænser) og rør videre, til grøntsagerne også er varme.
  5. Rist et par stykker brød i en brødrister.
  6. Anret æggemassen ovenpå brødet.
  7. Læg to stykker af Den Grønne Slagers grillede kyllingepålæg på toppen.
  8. Afslut evt med et par skiver tomat.

Mere inspiration til madpakken?

#lidtgrønnere madpakke

Emma Martiny, @emmamartiny

 

"Når vi har rester af grøntsager fra aftensmaden, kommer jeg dem ofte i en sandwich for at lave min madpakke #lidtgrønnere."

RISTET RUGBRØD MED LUN BACONPOSTEJ OG LYNSYLTEDE RØDBEDER

1 personer, 30 minutter

LYNSYLTEDE RØDBEDER

  • - 1 rødbede
  • - lage fra 1 glas syltede rødbeder

RISTET RUGBRØD MED BACONPOSTEJ

  • - 2 skiver rugbrød
  • - Baconpostej

LYNSYLTEDE RØDBEDER

  1. Skræl rødbeden, og skær den i tynde skiver.
  2. Kom rødbedeskiverne i et rent glas med lagen fra de syltede rødbeder.
  3. Lad rødbederne trække i mindst 20 minutter, dog gerne længere.

RISTET RUGBRØD MED BACONPOSTEJ

  1. Tænd ovnen på 200 grader.
  2. Smør rugbrød med baconpostej, og placér dem på en bagerist.
  3. Bag rugbrød med baconpostej i 5 minutter, til rugbrødet er sprødt og postejen lun.
  4. Top med lynsyltet rødbede, og nyd.

SANDWICH MED SØD KARTOFFEL, FETA OG KALKUNBACON

1 person, 15 minutter

  • - 2 skiver kalkunbacon
  • - 1 sandwichbrød
  • - 2 spsk. fetaost
  • - 4 skiver bagt søde kartoffel
  • - 1 håndfuld rucola
  1. Tænd ovnen på 200 grader, og fordel kalkunbacon på en bageplade med bagepapir. Bag det i ovnen i cirka 10 minutter, til baconen er sprød.
  2. Fordel fetaost på sandwichbrødet.
  3. Anret skiver af bagt sødkartoffel over fetaosten, og fordel rucola over.
  4. Top med kalkunbacon, luk sandwichen, og nyd.

WRAPS MED VEGGIE PÅLÆG OG GULEROD

Wraps med Veggie Pålæg

2 personer, 10 minutter

  • - 2 tortillapandekager
  • - 2 spsk. grøn pesto
  • - 4 skiver veggie pålæg
  • - 2 håndfulde feldsalat
  • - 2 gulerødder
  1. Smør tortillapandekagerne med pesto.
  2. Fordel veggie pålæg og feldsalat i midten.
  3. Skræl gulerødderne og lav tynde bånd med en kartoffelskræller. Fordel dem i midten af pandekagerne.
  4. Rul tortillapandekagerne stramt omkring fyldet. Skær wrapsene over på midten, og servér.

#lidtgrønnere tilbehør

Synes du også, det er på tide, at den gode gamle madpakke får en makeover? Her finder du en masse inspiration til at give din frokost et #lidtgrønnere tvist. Opskrifterne er lige til at gå til – også når det skal gå lynhurtigt. For selvom tiden er knap, skal der frokost på bordet.

Du finder også ideer til, hvordan du giver resterne fra i går nyt (og lækkert) liv. Eller hvad med ny inspiration til de klassiske rugbrødsklappere? Emma Martiny, Mette Marie Lei Lange og Sofie Bøcher Lindquist deler også deres bedste madpakke tips, så find spækbrættet frem og hav en #lidtgrønnere fest i køkkenet.

Velbekomme!🌱