Hello_sofie portræt

Sofie Bøcher Lindquist, 31 år, @hello_sofie

 

  • Hvorfor giver #lidtgrønnere mening for dig?

Kampagnen #lidtgrønnere giver god mening for mig – og for de fleste, er jeg sikker på. Jeg startede i sin tid med at instagramme om at træne og spise sundt. Jeg hed “Fitbysophy” og trænede crossfit og forberedte salater. Det var hele min verden, indtil jeg blev gravid og nogle andres behov begyndte at fylde mere. Jeg lever slet ikke, som jeg gjorde dengang - jeg har slet ikke tiden til det! I dag handler det om de små ting i hverdagen, der kan gøre mit og drengenes liv lidt grønnere. Måske lidt mere grønt i maden, lidt mere natur om ørerne eller bare lidt motion, hvor jeg kan nå det. .

 

  • Hvorfor skal man indføre en #lidtgrønnere livsstil?

Det er absolut ikke noget, man skal. Men især i småbørnsfamilier, hvor vi for tiden skal passe hjemmearbejde, hjemmepasning, leg, omsorg, rengøring, madlavning og alt derimellem, så kan det være svært at tro på, at man kan få rørt sig det, som man gerne vil eller spist det grønne, man havde sat sig for. Men lidt har også ret, og det ser jeg som kernebudskabet i #lidtgrønnere. Vi skal fokusere på de små ting i hverdagen, som de fleste kan overskue.

  • Hvordan indfører du små skridt og hverdagstiltag for at give en #lidtgrønnere hverdag?

Jeg er ikke ekspert i #lidtgrønnere hacks, men jeg øver mig i, hvordan vi alle sammen kan få mere grønt til aftensmad eller i madpakken, og hvordan jeg selv kan få rørt mig mere. For mig handler det om at være realistisk. Jeg ved, at der er mange, der har sat sig for at gå 10.000 skridt om dagen. Det er helt urealistisk for mig at nå, så i stedet for at sætte mig et mål, som jeg alligevel ved, at jeg ikke vil holde, så må jeg vende tilbage til “lidt har også ret” i stedet for at droppe det helt. Det kan eksempelvis være en gåtur på 20-30 minutter i min frokostpause. Jeg træner fast hver tirsdag i 20 minutters tid. Det er ikke lang tid eller ofte, men det giver mig ømme baller og sved på panden. Mine børn er ikke så vilde med rå grøntsager til maden, så vi gør os ikke så meget i “gnavegrønt”. Til gengæld kan jeg maskere en masse grønt i kødsovsen eller skifte kødet ud med falafel.

 

  • Hvad giver en #lidtgrønnere livsstil dig i hverdagen?

Mine gåture i hverdagen eller i weekenden, hvor jeg trækker mig fra familielivet for at være mig selv, giver mig enormt meget overskud. Selvom det kun er 30-60 minutter, så er jeg et helt nyt menneske. Derfor handler en #lidtgrønnere livsstil for mig ikke om sundhed, men om glæde. Glæden ved at få luft og være sig selv, glæden ved at spise velsmagende mad, glæden ved at være tæt på naturen, glæden i kroppen efter at have trænet. Der er mange glæder ved alt det grønne i livet! Idéen med en #lidtgrønnere livsstil er vel, at det ikke skal stresse dig. Tværtimod skulle det gerne give overskud. Så hvis du ikke har tid eller overskud til at gå til børnenes institution, så tag bilen. Men så kan du måske tage dem med på legeplads senere og lege med og træne lidt mave på gyngen. Det er desuden også så vigtigt for mig at sprede budskabet om, at det ikke er “enten eller”. Jeg kan sagtens spise et stykke kage og en håndfuld slik og stadig spise en gulerod, mens jeg laver mad. Mine dage er en god blanding af et hele, og #lidtgrønnere-livsstilen hjælper mig med at huske mere af det grønne - på en nem måde. 

 

  • Hvad er dine bedste råd til at fastholde de gode rutiner i et længere perspektiv?

De rutiner, der holder bedst for mig, er dem, der bliver til vaner. Dem som jeg bliver ved med at fastholde på bestemte dage eller tidspunkter. Eksempelvis min tirsdagstræning i 20 min én gang om ugen. Hvis jeg sagde til mig selv, at det bare skulle være “på et eller andet tidspunkt” i løbet af ugen, så ville jeg sgu nok ikke få gjort det. Jeg har boet i Singapore i et halvt år, og der stod folk i kø til rulletrappen, mens trappen lige ved siden af stod gabende tom. På det halve år gjorde jeg det til en vane næsten altid at tage trappen. Og så tror jeg, at det er vigtigt, at det er nemt. Personligt får jeg det sjældent til at lykkes i længere tid, hvis det er for omstændigt. For mig er det omstændigt at presse frisk juice og smoothies dagligt og rydde det hele op. Til gengæld er det nemt for mig at snitte lidt ekstra gulerødder, æbler og agurker, som jeg kan spise til min frokost, så min hverdag på den måde bliver #lidtgrønnere. 

Mette Marie portræt

Mette Marie Lei Lange, @mmleilange

 

"Det er de små, fine initiativer, der fører til små, forandrende succesoplevelser i dagligdagen, og det fører, i min oplevelse, på sigt til mere af samme skuffe."

 

Læs mere om hvordan @mmleilange​ inkorporerer de grønne rutiner i hendes hverdag her

Emma Martiny portræt lille

Emma Martiny, @emmamartiny

 

"Tilsæt revet gulerod og/eller squash til havregrød. Det smager af kage til morgenmad, men er en god måde at starte dagen lidt grønnere."

 

Læs mere om hvordan @emmamartiny inkorporerer de grønne rutiner i hendes hverdag her